Het is gebleken dat trouwen t en tijde van Covid-19 een heel stuk ingewikkelder is dan normaal. Geen maand is het afgelopen jaar hetzelfde geweest, voor wat betreft de maatregelen, en versoepelingen en beperkingen hebben elkaar steeds weer afgewisseld.

In de voorgaande blog hebben jullie kunnen lezen wat er allemaal komt kijken bij een bruiloft organiseren in je eigen achtertuin of op een privé locatie. Heb je deze blog gemist, lees dan verder

Half oktober en begin november gold er een maximum voor 30 personen bij een ceremonie, en was er behalve de ceremonie verder geen mogelijkheid om samen met gasten op een locatie te proosten, dineren en feesten. In november werden de maatregelen nog extra aangescherpt, en zoals jullie weten zijn we half december weer in strenge lockdown gegaan. Waar we toen op hoopten, versoepelingen in januari, bleek echter in het nieuwe jaar dat er zeker geen plaats voor versoepelingen was, integendeel, de maatregelen werden alleen maar meer aangescherpt. Tot op dit moment is het nog steeds niet mogelijk om je huwelijk te vieren met familie en vrienden, behalve dan de ceremonie, met een maximum van 30 personen. Op veel locaties echter is dit niet eens haalbaar,  vanwege de beperkte ruimte en het faciliteren van de 1.5m. 

Styling items bruiloft
Tent bruiloft feest styling
Bruidstaart styling

Toch staan we er nu, vergeleken met begin dit jaar, een stuk positiever voor dan toen. Hoewel we ondertussen weer in een derde golf terecht gekomen zijn, zijn de berichten wel dat we de piek hiervan ondertussen bijna bereikt hebben. Het vaccineren gaat door, en als dit ook zo door kan blijven gaan zal de doelgroep kwetsbaren over een paar weken volledig gevaccineerd zijn. Als de daling van besmettingen en het aantal ziekenhuisopnames dan gaat doorzetten, gaat er ook zeker weer een moment van versoepelen komen. En wat kijken we daar naar uit! Gaat de horeca weer open, gaan de trouwlocaties weer open? Mogen we weer meer mensen thuis ontvangen? In dat geval kan er gelijk weer veel meer, en kan je als bruidspaar het huwelijk weer met gasten een dag lang gaan vieren. Of we weer met 100 gasten mogen samen komen is sterk de vraag, maar het maximum van 30 gasten zal ongetwijfeld dan ook weer ter discussie gaan komen. En met de optie op sneltesten zal wellicht het aantal toegestane gasten ook weer snel toe gaan nemen. En als het dan zover is waar moet je als bruidspaar dan allemaal rekening mee gaan houden? 

Lichtletters op je bruiloft
Styling buitenbruiloft

Waar moet je, naast de al bestaande zaken, allemaal aan denken bij het organiseren van een huwelijk in eigen tuin? In de voorgaande blog is er al veel aan bod gekomen, maar in geval van corona zijn er een aantal zaken belangrijk. 

  • De locatie moet groot genoeg zijn om de 1.5m te faciliteren. Dat wil zeggen dat je moet uitgaan van zeker 2m2 per persoon qua oppervlakte. Hiernaast komt dan natuurlijk nog al het materiaal, de garderobe, de bar, de tafels en stoelen, de extra ruimte die je nodig hebt bij een ceremonie (looppad, schrijftafel, voldoende ruimte voorin voor jullie als bruidspaar etc.) en de cateraar die ook werkruimte nodig heeft.

Nog beter is het dubbele aan ruimte, aangezien jullie met de gasten ook van locatie zullen wisselen, om zo weer het volgende onderdeel van de dag te kunnen opbouwen. Ceremonie, borrel en diner op dezelfde m2

  • Alle gasten die aanwezig zijn moeten geregistreerd zijn, inclusief naam, telefoonnummer én gezondheidscheck. Mochten er na de bruiloft coronameldingen zijn kan iedereen snel op de hoogte gesteld worden.
  • Er moet voldoende sanitair geregeld zijn en tussen de toiletten moet ook 1.5 meter zijn. Je kan dus beter losse toiletten huren dan toiletwagens, want op een toiletwagen zitten de toiletten naast elkaar. Het is verstandig om de toiletten ieder uur te reinigen. Zorg ook hier voor voldoende zeep, papieren handdoekjes en handalcohol.
  • Zorg dat er bij de bar en bij voorkeur ook op de tafeltjes voldoende handalcohol staat, zodat gasten regelmatig hun handen kunnen desinfecteren.
  • Afhankelijk van de regels moeten er looppaden gecreëerd worden. Er is een tijd geweest dat iedereen verplicht moest zitten. We hopen natuurlijk dat dit niet meer terugkomt, en dat iedereen zich vrij mag bewegen, mits de 1.5m in acht genomen word.
  • Zelfservice punten kunnen wel, maar dan bij voorkeur met personeel die flesjes open maakt (en zo dus niet iedereen aan de flesopeners zit of dezelfde fles wijn vastpakt). Voor wat betreft het eten is het handig om te kiezen voor 1 persoons gebakjes, hapjes e.d. en geen schaaltjes waar in gegrabbeld word, of grote schalen waar iedereen aan dezelfde lepels zit. Ook hiervoor geld, mensen kunnen hun wensen aangeven, en personeel kan dit opscheppen of aangeven.

Nu klinkt dit allemaal wellicht nog steeds wat deprimerend, maar dat valt dus in de werkelijkheid ontzettend mee! We zijn ondertussen allemaal gewend aan het feit dat we met 1.5m te maken hebben, dat er desinfectans staat en dat we extra alert zijn op hygiëne. Bij alle bruiloften die wij so far gehad hebben in corona tijd verliep het heel erg natuurlijk, en is het voor veel mensen ook al erg vanzelfsprekend. Mits het dus allemaal maar goed geregeld wordt en er geen verwarring over ontstaat.

 Juist in deze tijden is het heel erg fijn als iemand dit alles uit handen neemt. Mochten jullie toch de liefde willen vieren, ondanks corona, en hier een té gekke, prachtige dag van maken? Wij willen jullie heel erg graag ontzorgen, alle regelzaken uit handen nemen, en ervoor zorgen dat alles op een ontspannen en natuurlijke manier verloopt. Kom gezellig langs in de opslag, dan bespreken we alle mogelijkheden!

Trouwen in het bos
Bloemwerk trouwen in het bos
Proosten op je bruiloft
Gin tonic bar